Business model innovation

Snel een effectieve onderneminsstrategie.
  1. Home
  2.  » 
  3. Onze dienstverlening
  4.  » 
  5. Strategie en onderzoek
  6.  » Business model innovatie

Strategiesessie business model innovatie

“Business model innovatie; ontwerp je ondernemingsstrategie en verdienmodel”

De strategie sessie business model innovatie kent vele toepassingen, zoals: nieuwe business ideeën uitwerken, ondernemingsstrategie bepalen, proposities ontwikkelen en /of het verdienmodel verbeteren.

Tijdens de sessie gaan we met een groep mensen ideeën genereren en direct vertalen naar een concrete aanpak geplot in een canvas.

 

Wat is de kracht van deze werksessie.

 

Business model innovatie is een beproefd concept. Het  wordt georganiseerd met behulp van de succesvolle methode  ‘Business model generation’ van dr. Alex Osterwalder. Zijn boek is in 30 landen verkocht en >1 miljoen exemplaren. De methode brengt het gehele ontwerpproces en ideevorming terug tot één a4. Hierdoor kun je in korte tijd een plan op hoofdlijnen maken. De ervaring leert dat de uitwerking in 90% van alle gevallen de basis vormde voor de latere detailuitwerking van de strategie. Ook leuk om te weten dat veel start-ups er hun oorsprong door vonden. 

De voordelen t.o.v. een traditionele aanpak:

 

  • Een praktisch model dat je leidt langs bewezen succesfactoren;
  • Snel een scherpe strategische visie op ondernemingsniveau;
  • Snel een duidelijke route om je doel te gaan halen;
  • De werksessie creëert veel goodwill en gedragenheid;
  • Financierders hebben de methode breed omarmd. Je spreekt dus dezelfde taal;
  • Traditionele consultancy is 5X duurder en haalt niet het beste in jouw mensen boven.

Uitwerking van jouw strategische plan

 

We beleggen een werksessie van 1 dag, eventueel aangevuld met extra creativiteit en/of know how. We begeleiden de werksessie waarbij we ideeën direct concreet uitwerken. Tijdens deze groepsdiscussies ga je nadenken over zaken als: wie is je doelgroep, wat is de waarde van jouw propositie voor de doelgroep, hoe bereik je hen, hoe onderhoud je klantrelaties, kostenstructuur, bronnen, kennis en opbrengsten. Per aspect blijken zich veel meer kansen voor te doen dan op het eerste gezicht gedacht werd.  De methode koppelt creatieve denktechnieken aan de uitgangspunten van een goed plan.

De werksessie business model innovatie bevat:

 

Vooraf:

  • Voorbereiding op de discussiedag,
  • Introductiegesprek, interviews en verkennen van jouw problematiek.

 

Tijdens de workshop:

  • Introductie in de methodiek,
  • Een inspirerende brainstorm die de geesten losmaakt en mensen samenbrengt.

 

Na afloop:

  • Uitwerking van het resultaat van de brainstorm,
  • Concrete aanbevelingen en een plan hoe verder te gaan met de uitkomsten en twee vervolggesprekken,
  • Veel nieuwe energie bij je teamleden.

Referenties

‘Onze strategiedag met acht ondernemers, bedoeld om te zoeken naar een verdienmodel voor ons business-initiatief, was een groot succes. Tijdens het proces werden we strak begeleid daar waar dat nodig was en kregen we vrijheid op de momenten dat we zelf vooruitgang boekten. Niet het schema en/of de planning waren leidend, maar onze doelen. Anco heeft dit heel knap opgevangen. Het resultaat van de dag was concreet en helder, en geeft een duidelijke houvast voor het vervolg.’
Ondernemerscollectief Midden Brabant

Ernst, Voorzitter collectie en eigenaar van streekpark Klein Oisterwijk

‘In de samenwerking met Anco als voorzitter van onze inspiration board werden snel de grote lijnen uitgezet, scherp geanalyseerd wat belangrijk was en aangepakt. Daarbij werd gezorgd voor een goede werksfeer binnen het team.’
Raad voor advies Flevolands toerisme

Jan, Directeur ontwikkelingsmaatschappij Flevoland

Meer weten van de methode?

 

Graag bieden we je de unieke mogelijkheid om het e-book Business Model Generation van Alex Osterwalder hier kosteloos te downloaden.

Een meesterwerk van 66 pagina’s. Boeiend om te lezen!

Iets voor jou? Graag bespreken we vrijblijvend de mogelijkheden>

 
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.